V úterý 29. 1. 2019 jsem využila poslední možnosti shlédnout jednu z největších přehlídek prací studentů vysokých uměleckých škol, zimní Artsemestr na pražské UMPRUM. Hned na úvod musím poznamenat, že tento článek si neklade za cíl jakkoli recenzovat. Ba ani množství fotografií z jednotlivých ateliérů nemá v podtextu nějaké hodnocení. (A pokud, pak jsou mé schopnosti fotografa s mobilem za korunu.) Možná logicky jsem se zabývala více plastickými obory, neboť jsem mimo jiné kurátorkou právě sbírky soch.
Moje cesta pochopitelně započala v sochařském ateliéru. Koncentrace objektů na metr čtvereční byla opravdu vysoká. Mezi exponáty se dalo procházet jen s velkou obezřetností. Semtam se dalo i sehnout k přiloženým textům, občas již opatřeným otiskem čísi podrážky. Vedoucí ateliéru: Mgr. Edith Jeřábková, Tomáš Uhnák (ZS 2018/19), Dominik Lang (ZS 2018/19 sabatikl), dílna sochařských technik a asistent ateliéru: Jan Haubelt
|
Přes Zuby Kláry Čermákové vidíme Fragmenty Nicolase Prokopa na červeném koberci a nástěnnou instalaci Vojtěcha Hlaváčka. Emoce zjitřuje (alespoň u mě to 100% zafungovalo) dílo Davida Střelečka Paravan, zabývající se tématem Protézy (na snímku vpravo). |
|
Stážistka Veronika Čechmánková. |
|
Stážistka Minami Nishinaga reaguje na rozdílnost kulturního i jazykového prostředí, mimo jiné na české zdrobnělinky. |
|
Ruta Putramentaite nabízí řízenou meditaci/zpověď v kápi/jeskyni. |
U vstupu do Ateliéru ilustrace a knižní grafiky vítala návštěvníka po jednotlivých kapitolách dávkovaná kniha Hobit J. R. R. Tolkiena. Každý jednotlivý sešit zpracoval student ateliéru od sazby až po ilustrace. K dívání a ke čtení toho bylo v ateliéru, vedeném Jurajem Horváthem (Juraj dlouhodobě tvoří vizuální styl jihlavského dokumentárního festivalu) a asistentkou Michaelou Kukovičovou, mnoho. Vypovídajících fotek je naopak, bohužel, málo. Jednou si jistě ušetřím na telefon s lepším foťákem...
|
Darjan Hardi |
Pohled do jedné z expozic ateliéru Fotografie.
|
Ve vysoké koncentraci projektů s otevřenými otázkami má možná člověk tendenci se přimykat k jasným vzkazům. Pokud jsem se zorientovala na plánku, je autorkou vtipného stolu se sociálním přesahem Iryna Drahun. |
Zadání studentům atelieru Skla, vedeném Rony Pleslem a asistentkou Klárou Horáčkovou, nabídlo široké výrazové pole. V instalci si klidně sousedily ostatky svatých s pozůstatky flámů. Pravda, party možná stále probíhala, což prozrazovala i mírně znavená nafukovací dekorace nad vstupními dveřmi.
|
V horním plánu plující uranové lahve Adama Hanšuta kontrastují patrně ve všech smyslech toho slova se srdcem Dominiky Petrtýlové. |
|
V popředí opět práce Dominiky Petrtýlové, vpravo relikviář Mariety Tedenacové. |
|
Jak to dopadne, když se smísí posvátné a světské? |
|
Skleněná jehla zavěšená na hroznu balonků Davida Šediny. Tady by mě zajímalo, které z témat student pojednával, zda to nebyla obě dvě najednou? |
|
Tahle fotografie vznikla kvůli identifikaci. Nicméně pouze tady se podařilo zachytit skrytou krásu relikviářů ve zpracování stážistky Eleny Scholz. |
|
Už jste se někdy po vzoru akčních hrdinů přenesli na lustru z jedné strany místnosti na druhou? Já jsem to ani tentokrát neriskla, ale představa je to stále lákavá. Autorka: Brina Steblovnik. |
Studenti Ateliéru tvorby písma a typografie se dotkli finančního sektoru. Jednak zpracovávali font inspirovaný libovolnou světovou bankovkou, jednak design nového českého národního papírového platidla, jakož i stále chybějící grafický symbol české měny. Sluší se dodat, že vedoucí atelieru je Karel Haloun s asistencí Tomáše Brousila a Radka Siduna. Dohlížející student mě ochotně provedl expozicí a pochlubil se i čerstvou publikací, která pamatovala podobně jako vystavené bankovky i na UV ochranné symboly.
Rychlý vhled do Atelieru keramiky a porcelánu pod vedením Maxima Velčovského a asistenta Milana Pekaře. Na krách plují po podlaze křehká díla reagující na čtyři různorodá zadání.
|
Fascinoval mě domov Terezy Slukové. |
Oděvní návrhářství je pro mě jeden z nejvzdálenějších světů, přiznávám. Zaujala mě odlehčená instalace a fantastická barevnost. Vedoucí ateliéru: Pavel Ivančic, odborná asistentka: Alice Klouzková.
Ateliéru K. O. V. Koncept - Objekt - Význam Evy Eisler a asistenta Petera Demka vévodila svítidla. Zadání však byla tři: krbové náčiní se stojanem na dřevo, šperk na téma Freedom a lampa s přesahem do uměleckého objektu.
|
Lampa Orbis Báry Lexové. |
|
Ondřej Stára vytvořil objekt, který by skvěle zapadl do naší právě probíhající expozice Society of Shame. |
Opravdu doufám, že jsem se nespletla: Ateliér designu oděvu a obuvi, vedoucí ateliéru Liběna Rochová, asistent ateliéru, Vojtěch Novotný, zvláštní projekty a zahraniční spolupráce & metodik Katedry užitého umění Michal Vaníček. Na téma udržitelnosti opravdu svérázně reagovala Agáta Seeháková.
Na závěr by se hodilo shrnutí. Ač se mi i letos podařilo potkat několik známých mávajících znuděně rukou, musím smeknout minimálně před nasazením pedagogů, asistentů a dílenských pracovníků. Oblíbené fráze, jak se vše opakuje a že mladá ganerace jen klouže po povrchu, u mě nenacházejí odezvy. Zaujalo mě, že mnoho prací i ateliérů se prezentuje pouze v angličtině. Možná je to odpověď na naše někdy až příliš kritické nahlížení. O mladé umělce a designery bývá často větší zájem v zahraničí.
Přiznávám, spousta ateliérů zde není zmíněna a díky rychloprohlídce mohou, a asi i budou mé postřehy působit velmi povrchně. Abych toto zdání proměnila v jistotu, nabízím výstupy ze své oblíbené výzvědné činnosti mimo výstavní prostory. Objekty samovolně vznikající z důvodů praktických i etických, z čisté radosti, z přebytku tvůrčích nápadů, nebo naopak ze zoufalství a neschopnosti pohnout společenskými jevy či vlastní situací... a teď co k čemu patří?
Dialogem z dámské toalety uzavírá svou stať Ilona Staňková.
Komentáře
Okomentovat