Téma z depozitáře: SPORT II

Tentokrát jsme z depozitářů OGV v Jihlavě, v rámci našeho "sportovního" tématu týdne, vybrali zástupce zimních sportů. Lyžování je u nás, stejně jako cyklistika v létě, všeobecně oblíbeným sportovním vyžitím v zimních měsících. Námět lyžařů ve svém díle zpracoval malíř a grafik Karel Němec (25. 10. 1879 - 17. 6. 1960), jehož život i dílo bylo úzce spjato s Novým Městem na Moravě, kde se narodil i zemřel. Jako jediný syn místního hospodáře, který provozoval sedlářské řemeslo, byl předurčen k pokračování v rodinné tradici. Ovšem po absolvování novoměstské reálky a dvouletého studia němčiny v Jihlavě byl přijat do soukromé krajinářské školy Aloise Kalvody a roku 1903 odjel i přes nesouhlas rodičů do Prahy. Roku 1907 byl přijat do SVU Mánes a v roce 1910 na Akademii výtvarných umění k profesoru Hanuši Schwaigerovi. Ještě téhož roku ovšem jeho otec zemřel a syn byl nucen se z existenčních důvodů vrátit do Nového Města a ujmout se hospodářství. Nadále se však věnoval výtvarné tvorbě a podílel se na rozvoji Horáckého muzea. (Později se stal jeho kustodem a dlouholetým členem muzejní rady). Za 1. světové války byl zajat na ruské frontě na Ukrajině. Po válce se vrátil do Nového Města, kde žil, hospodařil a opět intenzivně tvořil ve svém rodném domě na Žďárské ulici. Roku 1920 se stal členem SVUM v Hodoníně, s nímž po mnoho let vystavoval.

Karel Němec, Lyžaři, 1935, barevný dřevoryt, papír

I když se zejména v počátcích své tvorby věnoval také olejomalbě, přes perokresby se postupně dostával ke grafickým technikám, z nichž převládal zejména linoryt a dřevoryt, často dvou až tříbarevný. Vytvořil téměř 130 volných listů, 5 roz­sáhlých cyklů, kolem 400 exlibris a ilustroval 20 knižních titulů. Podstatnou část Němcovy tvorby představovaly také sgrafita, jimiž vyzdobil nejenom řadu novoměstských domů a dalších staveb, ale tvořil je i v okolních obcích. Nejrozsáhlejší je pak sgrafitová výzdoba farního kostela sv. Kunhuty na novoměstském Vratislavově náměstí. Dílo Karla Němce charakterizuje láska a obdiv k přírodě a životu, odráží umělcovu osobnost plnou energie a pracovitosti. Byl skromným, prostým, nábožensky založeným člověkem, se smyslem pro vytříbený humor, který se snažil ve formě nadsázky, vtipů a žertovných veršů vkládat také do svých prací. Náměty pro grafiky a část kreseb nacházel v bájích, pohádkách (často ztvárňoval hejkaly, bludičky či lesní žínky, tedy postavičky z místních pověstí) a ve všedním životě lidí na Horácku, pro většinu olejů a kreseb pak v kraji­ně rodného kraje.

Velmi častým motivem jeho prací je již zmíněné téma lyžařů, které se prolínalo celou jeho tvorbou, ať už to byla olejomalba, dřevoryt nebo sgrafito. Kromě hospodaření a výtvarné tvorby bylo totiž lyžování jeho velkou zálibou. Byl vášnivým lyžařem a propagátorem tohoto tehdy začínajícího sportu a se svojí ženou patřili k prvním novoměstským lyžařům. Také grafický list z majetku galerie (původně součást asi 7 dílného stejnojmenného cyklu) je ukázkou Němcova typického výtvarného jazyka v podobě dvoubarevného dřevorytu, kde použitá světle modrá barva ještě umocňuje dané roční období. Jde o figurální motiv zasazený do zasněžené krajiny s vesnickými chalupami, ztvárňující běžnou zimní zálibu lidí na Horácku a přesto plný humoru a nadsázky.


Jana Bojanovská / kurátorka OGV

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ze sbírek... Bohumír Matal

Ze sbírek... Nataša Gollová

...z výstavy Sochy mluví: Hana Wichterlová-Stefanová