Jaroslav Grodl: o aktivismu, architektuře a realizacích ve veřejném prostoru na zakázku i bez
Obávám se, že „veřejně
prostorový“ a aktivistický „záliv“ tvorby malíře Jaroslava Grodla se do připravované
knihy rozhovorů s umělci Vysočiny patrně nevejde. V lidech, kterým
není lhostejno, jak je formováno a jak následně ovlivňuje člověka jeho bezprostřední
okolí, otázka kultivace veřejného prostoru vždy rezonovala. Oprávněně byla vždy
předmětem zájmu, polemik a kritik. Jaroslav znovu oživil diskusi na téma, jaká
je kvalita veřejně zadávaných zakázek, jinými slovy: na co se vydávají peníze
ze státního rozpočtu. Sám se vydal do veřejného prostoru veden touhou po
experimentu, dialogu, ověření historických souvislostí…
Začnu poněkud z druhé strany: nemohu se
nezeptat na tvou vlastní realizaci ve veřejném prostoru – malování zastávky v Čejově u
Humpolce. Jak hodnotíš svůj počin s odstupem? Sám jsi tuto akci glosoval:
„Když to maluješ bez svolení, je to jiná věc, než když to maluješ se svolením.“
Důvod, proč jsem se do toho pustil, byl spíš vyzkoušet si,
jak by vypadaly malířské věci, ne graffiti, v současném prostředí města,
kde už je přítomna výhradně samonosná architektura, která nepotřebuje nejen
ornament, ale jakékoliv umění. Uměním je sama, je to čistě vykonstruované a materiály
a tohle všechno… I taková jakože všudypřítomná hloupost jako sídliště (i když
dnes se to už nepřehlíží, dělají se výstavy o panelácích) je to samonosné.
Jasně, byly tam nějaké plastiky, ale kdyby tam nebyly, zas se tolik nestane.
Tedy: říkal jsem si, zkusím do toho nějak dosadit malbu, nejlépe figuru, ta
vždycky v architektuře v jednotlivých historických obdobích byla, jenom
udělat tu figuru nějak současně – to byl celý problém. Nevěděl jsem, jestli to
není hloupost, nepotřebná věc. Šel jsem na zastávku, kde to udělá nejméně
škody. Po těch pár pokusech jsem si říkal, možná by to nějak šlo. Ale došlo mi,
že problém je, že neexistuje nějaká společenská potřeba umění přirozeně
srostlého se současnou architekturou. Sice je spousta věcí ve veřejném
prostoru, festivaly soch, ale to jsou všechno dosazené věci. Co zmizelo, je
přirozená shoda nebo propojení sochařské nebo malířské práce
s architekturou. Taková ta dnes můžeme říct „blbost“ jako sloh ve své
plnosti. Celé to byl jen experiment a vůbec mi nedošlo, že by mě mohli lapit a
že by to mohlo být jednoduše vandalství. Šel jsem do toho s tím, že je to
vysloveně výtvarný problém.
Pak mi dovolili, tam, kde bydlím, si něco udělat, ale tím
jsem skončil. Nějak jsem si ověřil, že by to šlo zapojit do architektury, ale
musela by to být nějakým způsobem společensky přijatá a potřebná věc. Jenže
tohle přesvědčení není. Že ti to někde dovolí, že se nad tebou slitují a dají
ti tam nějakou plochu… Jako grafiťákům taky dovolí nějaký ten legál si nastříkat…
To není to, čím by to mohlo být zajímavé. To je jen takové nějaké zdobení.
Zdobení jsem opustil. Chtěl bych, aby tam byl skutečný vztah prostředí a nějaké
výtvarné věci.
Údajně jsi
v rámci veřejně prospěšných prací měl udělat další realizaci. To nějaká
objednávka byla…
Tam byl tenhle vtipný, až absurdní moment, že dokonce tu
stejnou věc jsem musel… Tedy odčinit svůj zločin tím, že jsem to uvedl do
původního stavu a pak mě nechali -- po uzavření vyšetřování -- tu stejnou věc
udělat znovu. Mě přišla ta situace nakonec docela sympatická v tom, že se
zřetelně projevilo to formální myšlení. Musel jsem udělat něco pro úředního
šimla, aby zařehtal, aby to bylo pro protokoly v pořádku. Tím nemířím
proti právu, mají pravdu. Když je všechno věčně posprejované, tak logicky
vymysleli, že to budou trestně stíhat. Je definováno, že něčí majetek je věc
nadřazená tomu, že má člověk nějakou vůli se umělecky anebo jenom destruktivně
projevit, například když writeři mají motivaci jenom cosi znehodnotit nějakým
tagem. Na tomhle vtipném momentu jsem si uvědomil, že i kdyby to byla povedená
realizace, přístup společnosti zůstane takový, že je to věc pouze trpěná a ne
chtěná. Éra toho, že výtvarné umění má být ve veřejném prostoru, je to tak
v pořádku a má to nějaký užitek, víceméně skončila v 19. století.
Jednotlivé realizace jsou zajímavé, ale už to netvoří kontinuitu, architektura
se osamostatnila jako i další média výtvarného umění a došlo tu k
rozpojení. Možná se nějaké spojování děje na jiném konci – v nových
médiích, nebo v médiu knihy. Tam se asi přelily různé možnosti invence –
vždyť knížka je mnohdy objekt, který má svou architekturu, materiálové kvality,
že je to skoro socha, je v ní grafika, všechno dohromady… Tvůrčí potenciál se
možná přelil do menších věcí nebo do mikrověcí – dat…
A teď k oficiálním zakázkám. Byl jsi hlavním iniciátorem
petice, která se vymezovala vůči sochám Michala Olšiaka, které vyrůstaly po kraji
jako houby po dešti. To vyžaduje určitou dávku odvahy, šel jsi do určitého
konfliktu…
Já to beru tak, že jsem se ozval v opravdu nejzazším momentu
nejextrémnější možné situace. Normálně k veřejnému prostoru přistupuji jako
většina lidí, že spoustu věcí přehlížím a nechávám být. Nějaká taková spíš
občanská netečnost než angažovanost. Taková je moje přirozenost. To řeší
většina umělců, aktivismus bere všechen čas, všechnu energii, všechno
soustředění. Jenom někdo má tenhle cit pro sociální angažovanost zvýšený, je to
jeho zájem. Můj zájem to není. Tuhle situaci jsem bral tak, že už se nešlo
neozvat. Byly to věci, které rychle přibývaly, ten Olšiak. Když jsme se ozvali
– Miloš Sláma, Jiří Štourač, Jiří Plieštik a já – to bylo až na konci toho
sledu, kdy ty věci rostly jedna za duhou.
Bral jsem to, jako že pokud to nechci mít ve vsi, kde
bydlím, musím se zkusit ozvat. Šel jsem do toho s minimálními zkušenostmi,
s úplně idealistickými nebo naivními představami. Slovník kolem těchhle soch
je: „to přece není umění, to jsou nějaké věci pro děti, nějaká atrakce. Přece
to nikdo nevnímá jako umění.“ No, to možná nevnímá, ale pořád je to ve veřejném
prostoru. Jelikož je veřejný prostor protnutím různých zájmů, jednoduše jsme
měli právo k tomu poznamenat své. Prostě jsme to řekli, klidně jmenovitě,
adresně, konfrontačně. Zase na druhou stranu jsme se snažili zasadit to do
nějakého kontextu, rámce, nějaké ideové optiky, jak jsme to viděli, že to
nemyslíme jen zcela subjektivně, že by nám to nějak vadilo, že by to uráželo
náš jemnocit... snažili jsme se představit naši pozitivní vizi, jak veřejný
prostor může fungovat a snažili jsme se i naznačit, v čem by se měl změnit
přístup i k takovým drobnostem, jako jsou turistické sochy v malých městech
nebo na vesnicích na Vysočině. Konkrétně v Bystřici, kvůli které to vzniklo,
toho slavného bizona stejně nakonec mají, tam se to uskutečnilo. No, minimálně
jsme alespoň zkusili s nimi jednat, aby si to rozmysleli. Myslím si, že ty
„sochy“ nemůžou vydržet. To je technologicky tak „zbastlené“, že to musí to
nutně dojít zkázy. Michal Olšiak to sice opravuje, ale tím, že jich má třeba
třicet, se snad sám zastaví, protože je musí opečovávat. Doufám.
Máš nějakou zpětnou vazbu? Změnilo se něco?
Trefili jsme se do momentu, kdy sám Olšiak cítil, že to
potřebuje změnit. Byl zvolen ve Žďáře do zastupitelstva, čímž mu přibyla jiná
práce než jen volná tvorba a on si tam, myslím, otevřel svou galerii. On sám
došel k tomu, že musí svou energii přelít jiným směrem. Snad jsme alespoň k
tomu přispěli, snad jsme mu potvrdili, ať se trošičku přeorientuje. On pak do
médií vypustil, že pokud bude mít možnost něco dalšího zrealizovat, že by do
toho samozřejmě šel. Ale myslím, že ho to muselo nějakým způsobem překvapit. V
rámci umělecké komunity a toho, jak je to marginální záležitost, nás podpořilo
množství lidí, ta vlna zas nebyla tak malá. Snažím se jeho sochy nesledovat, co
nejvíc ignorovat. Kdyby to zase nabralo takové obrátky a kdyby se to ke mně
dostalo, zase bych se pokusil něco podniknout.
Komentáře
Okomentovat