Ze sbírek... Antonín Chittussi

Stálá expozice OGV v Jihlavě je přehlídkou toho nejlepšího, co může galerie ze svých sbírek veřejnosti představit. Jedním z nejznámějších a nejvíce reprodukovaných děl je zde k vidění drobná Chittussiho malba, uváděná pod názvem Jihlava. Tento významný český krajinář 19. století se při svých toulkách po českých a moravských městech a vesnicích často vracel do svého rodného kraje a několikrát také navštívil právě Jihlavu (v letech 1884-1886 a v zimě 1889), kde vytvořil hned několik olejomaleb.


Antonín Chittussi, Jihlava, 2. pol. 80. let 19. st., olej, dřevo, OGV v Jihlavě


Antonín Chittussi (1847 – 1891) se narodil v Ronově nad Doubravou, v rodině kupce italského původu. Studoval umění na pražské Akademii, ale také v Mnichově a ve Vídni. Na jaře roku 1879 odešel do Paříže a až do své smrti pobýval střídavě ve Francii a českých zemích. Jeho tvorba prošla tematickým vývojem od historické malby, portrétů a žánrových námětů až k plenérovému krajinářství. Ve Francii pod přímým vlivem malířů tzv. barbizonské školy a impresionistů umělecky dospěl a přiřadil se k představitelům krajinářského realismu. Nejčastěji zde zpodoboval současnou krajinu, město i periférii. Později vyhledával chudé a melancholické kraje, rybníky východních a jižních Čech a rodnou Českomoravskou vysočinu. Ve svých olejomalbách kladl důraz na zachycení atmosféry. Oblíbil si malbu přímo v plenéru, kterou realizoval bez ohledu na počasí, což se mu také pravděpodobně později stalo osudným. V roce 1887 se u Chittussiho objevily první zdravotní problémy a roku 1889 u něj propukla tuberkulóza. Následující rok ještě absolvoval léčebný pobyt v Tatrách, avšak 1. května 1891 nemoci podlehl. Ještě mu nebylo 44 let.



Jak již bylo zmíněno, do Jihlavy zavítal několikrát. Zaujala jej jak okolní krajina, tak i vlastní město, ale žily zde také jeho sestry i několik blízkých přátel. Například roku 1886 sem přijel na pozvání svého přítele advokáta a zakladatele jihlavského Sokola JUDr. Karla Maláta. Možná právě za tohoto několikatýdenního pobytu vznikl obraz s jihlavským motivem. Malba ukazuje Chittussiho nejen jako autora většinou drobných krajinomaleb z českého a francouzského prostředí, ale také jako tvůrce takzvaných městských vedut. Zachycuje pohled na tehdejší město s jeho hlavní dominantou, kostelem sv. Jakuba na horizontu a s typickými chalupami jihlavské periferie i Koželužským potokem v popředí. Téměř shodná varianta tohoto obrazu se nachází také ve sbírkách Národní galerie v Praze. Kostel sv. Jakuba, tato charakteristická jihlavská památka, jej zaujala natolik, že ho zachytil hned několikrát a z různých pohledů. Jeden z nich se nachází ve sbírkách OGV v Jihlavě a další opět v NG v Praze.


Jana Bojanovská / kurátorka OGV

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ze sbírek... Nataša Gollová

...z výstavy Sochy mluví: Hana Wichterlová-Stefanová

(Ne)poučitelný autodidakt