Ze sbírek... Kamil Lhoták

Dalším neméně významným a zajímavým dílem ve stálé expozici OGV v Jihlavě je drobný obraz českého malíře, grafika a ilustrátora Kamila Lhotáka. Narodil se 25. července 1912 v pražských Holešovicích jako nemanželské dítě herečky Anny Kouglové. Otec (šlechtického původu) byl nadějný lékař farmakolog a univerzitní profesor, ale ke svému synovi se veřejně nehlásil, i když jej finančně podporoval. Po absolvování gymnázia studoval mladý Lhoták na přání matky Právnickou Fakultu Univerzity Karlovy, kterou ovšem z důvodu uzavření vysokých škol nedokončil. I když byl jako výtvarný umělec samouk, již svými ranými malbami zaujal laickou veřejnost i uměleckou kritiku a během válečných let si vytvořil svůj osobitý výtvarný styl. Od roku 1940 byl členem Umělecké besedy, o dva roky později zakládajícím členem Skupiny 42 a jako grafik se stal v roce 1945 členem Svazu českých uměleckých grafiků Hollar. Mezi lety 1947-1965 se jako výtvarník podílel na vzniku 25 filmů, včetně nejznámějšího „Dědeček automobil“ (1956), jehož knižní předlohu Adolfa Branalda také ilustroval. Kamil Lhoták i přes celoživotní boj s následky nemoci (ve dvou letech prodělal dětskou obrnu), neúnavně rozšiřoval své výtvarné dílo. Během života namaloval více než 2000 obrazů, poslední dokončil roku 1990 a 22. října téhož roku v Praze ve věku 78 let zemřel.

Kamil Lhoták - Plnění balónu pana Surcoufa na Jubilejní výstavě v Praze 1891, 1937, olej, lepenka

O malíři je všeobecně známé, že jej inspirovaly významné technické vynálezy, k nimž patří balóny, letadla, vzducholodě, ale také velocipedy, motorky a auta. Vícekrát ztvárnil automobilové či jiné závody. S okouzlující básnivostí maloval nejrůznější stopy technické civilizace, která pro něj byla přirozenou součástí přírody. Jeho osobitý a dobře rozpoznatelný malířský rukopis bývá charakterizován jako pohled „okouzleného dítěte“, inspiroval se vzpomínkami na dětství v Holešovicích, starými plakáty, obrázkovými časopisy a atlasy. Zvláště v počátcích tvorby (1936-1942) byl Lhoták fascinován tématem vzducholodí a balónů, a právě tento vzdušný dopravní prostředek je hlavním námětem jihlavského obrazu. Jedná se o jednu z raných Lhotákových prací, pravděpodobně jde o vůbec první jeho malbu tohoto druhu. Atmosféra obrazu s jasnou barevností a nahuštěnými figurami vypovídá mnohé o tehdejší dobové náladě, umocněné konáním pražské Jubilejní výstavy, kde balóny představovaly jeden z taháků této akce a byla jim věnována velká pozornost. V té době přijeli na pozvání výkonného výboru výstavy vzduchoplavci z Francie Godard a Surcouf, kteří předvedli pražské veřejnosti první lety a o dva roky později také zaučovali své české následovníky. A zde se dostáváme ke jménu, zmíněnému v názvu Lhotákova obrazu a dozvídáme se, kdo byl ten záhadný pán, jehož balón byl plněn... Édouard Surcouf (1862–1938) byl francouzský inženýr, výrobce a pilot vzducholodí a balónů. Do Prahy přijel 18. 7. 1891 s menším jednomístným balónem o průměru 9 m a objemu necelých 400 m2 a první let zde uskutečnil 24. 7. za velké účasti a nadšení přihlížejících. Později přivezl jeho kolega Louis Godard velký čtyřmístný žlutý balón o průměru 13,2 m a objemu 1258 m2. Během svého 85 denního pobytu v Praze oba francouzští vzduchoplavci uskutečnili 40 plaveb včetně ohňostroje a seskoků padákem. Kamil Lhoták ve svém díle zaznamenal situaci, která předcházela těmto prvním balónovým letům, tedy přípravu a plnění balónu (z této události se dochovaly také dobové fotografie).





Godard a Surcouf



Jana Bojanovská / kurátorka OGV

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ze sbírek... Nataša Gollová

...z výstavy Sochy mluví: Hana Wichterlová-Stefanová

(Ne)poučitelný autodidakt